Rabu, Oktober 26

nokhtah itu milik dia . by nuur ameera



pada petang yang mendung itu,aku menanti amar datang kesebuah pantai yang selalu menjadi saksi cinta kami,memang kebiasannya dia selalu berbuat demikian untuk bertemu denganku melepaskan rindu .



tapi pada penglihatanku dia tiada ditempat yang selalu kami tuju, kemanakah kasihku pergi ?otakku ligat mencari alasan sendiri dengan mengaru-garu kepala tapi tidak gatal pun sebenarnya.



dalam hati sayuku berkata 'sayang,kemana kau pergi,bukankah kita sudah berjanji bertemu disini' ? tapi kau dimana ...



kesedihan hatiku berlarutan memikirkan amar,aku terus menunggu dirimu disitu tanpa perasaan takut diganggu orang yang tidak dikenali.biasalah kenakalan anak muda pabila melihat anak gadis berada ditempat yang sunyi seorang diri ia amat meragukan. tapi niatku satu menunggu amar yang tidak muncul tiba.telah puasaku menghubungi telefon bimbitnya tapi ia berada diluar kawasan.



hatiku masih ragu,tiada khabar berita darimu untuk aku.



aku nekad pergi kerumah amar pada petang itu juga dengan menaiki sebuah teksi usang.walaupun rumah amar dari tempat itu tidak jauh tapi disebabkan aku menaiki teksi yang agak usang, menjadikan perjalanan itu agak menjemukan mood aku.



kira-kira 30minit perjalanan aku tiba di rumah keluarga amar,tapi kesedihan mula mencuit tangkai hati aku, menyaksikan aksi mesra amar dengan seorang gadis lagak seperti sepasang kekasih yang cukup sempurna,kerana amar memang seorang yang agak segak apabila memakai apa jua sarungan dibadanya,bibir amar yang merah jambu sungguh menawan dengan senyuman diberikan kepada gadis itu,yang sepadan dengan amar nampaknya,siapa gadis itu ?kenapa amar berubah hati denganku sekelip mata ..luluh hatiku menyaksikan kemesraan amar dengan gadis itu,hatiku meronta ingin bertemu dengan amar tapi apakan daya,aku bukan gadis pilihan amar lagi..



setiap langkahku untuk pulang amat longlai,kenapa amar buat aku begini?apa salah aku pada amar?airmataku jatuh berguguran bagai tidak dapat ditahan lagi.amar sudah curang dengan kasih setiaku padanya.apakah amar melupakan terus cintanya padaku ?



aku akan melupakan amar terus dari ingatan aku supaya aku tidak terpujuk dengan ayat manis yang amar selalu ucapkan kepadaku.kenapa amar buat aku begitu?



Kenapa begitu mudah amar menoleh cinta baru,tanpa memutuskan apa-apa kepadaku..



Kesedihan aku berlalu bersama mendung petang yang seakan-akan memahami rungutan aku kepada amar.



sesudah sampai kerumah,belum sempat aku memberi salam ,ibu dan ayah memintaku duduk untuk membincangkan sesuatu yang amat serius pada pendengaran.



"ayah,nak kau terima lamaran anak mak cik shifah tu nur.mungkin kamu berdua akan kami nikahkan hujung bulan ni.



aku yang tidak menahu pasal semua rancangan ni tepingga-pingga,"tapi kenapa cepat sangat ayah ibu ? macam nur ada buat kesalahan besar dengan ibu dan ayah. nur tak kenal anak mak cik shifah tu pun .



"nur,kamulah satu-satunya anak kami,kami nak tengok kamu bahgia dengan addam tu,dia dah bekerja,ada segalanya.dia matang nur,kamu mesti boleh bahgia nur,sebab kami tak mampu bagi apa yang nur minta sebelum ni ,suara ibu yang agak sayu menyentuh hati aku.



Siapa addam? ‘benak hatiku bersuara dalam.



"emm,tapi nur,tak minta lebih dari apa yang ibu ayah tak mampu bagi pun sebelum ni kan.kalau dah macam tu perancangan ibu ayah,nur terima je pilihan ibu ayah untuk nur.



walaupun hati aku meronta ingin tahu siapa addam tu?kenapa dia menjadi pilihan ibu dan ayah? dia kenal ke tidak dengan aku?



'ohh,lupa nur nk tanya, berapa umur addam tu ye ibu ?



ibu tersenyum,'ibu rasa dalam 30 tahun .kenapa nur ?



apa? 30 ? ibu,tak nampak tua sangat ke nur dengan dia?nur baru 23 je ibu .



'umur tak menjadi penghalang nur,yang penting ibu ayah kenal addam tu'ungkap ibu dengan nada lembut,aku tahu ibu suka dengan addam sebenarnya,dari airmuka ibu aku dapat rasakan.



tak lama lagi,aku bakal menjadi isteri kepada addam.apa ye nama penuh addam?emmm,jumpa pun tak pernah lagi.aku tahu ini semua kerja tuhan,setelah tadi amar kecewakan aku,kini aku dapat khabar yang aku akan dinikahkan dengan addam yang aku tak kenal,aku terima dia seadanya.sebab aku taknak menghampakan ayah ibu.'oh,panjang betul aku mengelamun rupanya.haha gelakku dengan sendiri.



selepas usai sembahyang isya dengan ayah dan ibu,aku bingkas bangun untuk menyediakan makanan malam kami yang tidak seberapa untuk malam ni,"ayah, malam ni kita makan ubi rebus cicah sambal ye,



nur,apa yang ada untuk alas perut itu dah kira rezeki kita nur, ungkap ayah penuh redha.lalu aku anggukkan kepalaku tanda faham.



'nur,nanti dah jadi isteri addam,layan dia sepenuhnya,makan pakai,nur, jaga diri,masak sesedap mungkin.lalu aku mencelah



"selama ni nur masak tak sedap ke ayah?



'bukan begitu,tapi tekak kita ni selera dia lain-lain nur .



'baiklah ayah,nur akan cuba yang termampu nanti.



'ayah,kenapa nur tak tahu pun tentang,kedatangan mak cik shifah kerumah untuk pinang nur tadi.dan nur pun tak tahu mak cik shifah ada anak lelaki nama addam ?



Mak cik shifah,datang mengejut tadi,tapi dengan cerita yang disampaikan,kami tahulah hajat cik shifah tu baik.kami pun terima,kami nak tengok kamu senang nur,



'mak cik shifah, tu mana ada anak nur,dia ada jaga 2 orang anak angkat,seorang addam, yang lagi satu rasul iman,kalau tak silap ayah lah,anak mak cik shifah tak ada kat sini nur,iman belajar di mesir dan addam kerja di kuala lumpur tu.



'ohh,anak mak cik shifah semua pandai-pandaikan ayah,sampukku.



addam tu bagus nur,dia tak khawin lagi sebab nak jaga mak cik shifah yang sakit tu,sampai mak cik shifah paksa addam suruh khawin tambah zuriat,tu yang mak cik shifah teringat kat kamu nur,dia merisik dulu,nanti dia masuk meminang seminggu sebelum kamu berdua nikah nanti.



dah dah lah tu ayahnya berborak pasal addam tu,esok addam datang rumah nur,jangan tak tanya pulak,asek tanya ayah dengan ibu je.tergelak ayah, suka ibu,dapat mengenakan aku.



'nur,nak tanya apa lagi eh ?nur,tak kenal pun addam tu ayah,ibu ?



tanyalah apa yang kamu nak tahu nur,addam tu mesti suka dengan kebecokkan mulut kamu tu .aku menahan geram dengan ibu,dari tadi mengenakan aku.



baiklah nanti nur cuba tanya addam,semua yang nur tak tahu.emm.'nur masuk bilik dulu ayah ibu,mengantuklah.



mengantuk ke tak sabar tunggu hari esok ?sindir ayah kepada aku.



mana ada, nur penatlah..



Selamat malam,assalamualaikum.







seminggu sebelum addam & nur dinikahkan,



addam menghubungi aku,meluahkan kata sayangnya kepadaku,katanya aku adalah insan yang amat dirindui,selepas aku sah menjadi tunangannya minggu lepas.aku juga berasa bahgia dengan apa yang dinikmati sekarang,dan minggu depan kami akan dinikahkan di sebuah dewan memandang rumah mak cik shifah dan rumahku tidak jauh,aku dan addam mengambil keputusan bersanding di dewan.



kad khawin sudah ku edarkan pada semula sedara mara,kenalan sekolahku dulu & juga orang kampung.tak sangka aku bertemu jodoh ketika usia ku muda.aku amat mensyukuri rahmat allah ini.



hari ini,detik paling indah selepas sembahyang jumaat aku akan dinikahkan dengan lelaki yang ku kenali tidak sampai sebulan.



alhamdullilah,dengan sekali lafaz aku sah menjadi milik addam jebat bin abdullah hussin.sedap nama suamiku,baruku tahu addam seorang yang segak berpakaian baju melayu warna biru firus sepadan dengan aku yang berkebaya moden,ni semua pilihan addam dan aku turuti.



majlis kami berlangsung dengan agak meriah,kesemua yang dijemput hadir pada hari persandinganku dan addam,wajah ceria ayah ibu ku tatap penuh senyuman,inilah kebahgiaan yang mereka beri untuk aku sebenarnya,dan hati aku berbunga apabila addam mula mesra dengan aku tidak kaku lagi seperti sebelum kami sah menjadi suami isteri.aku tersenyum gembira.



setelah selesai majlis,addam meminta aku masuk ke dalam bilik,dengan perasaan berdebar-debar aku mengekori langkah addam.



'nur,addam nak nur panggil addam dengan panggilan abang ye,nampak sedap sikit abang dengar,bolehkan nur?



'emm,tersipu-sipu malu,aku mengganguk sambil berkata kepada addam,baiklah abang.ada senyuman mesra dibibir addam.



dirumah hanya ada aku & addam saja,ibu ayah pergi kerumah mak shifah mengemas apa yang patut.aku rasa janggal duduk berdua dengan addam,selepas solat maghrib berdua,aku membancuh air kopi untuk addam,ketika aku memberi air kepada addam,tak semena-mena addam menarik tanganku,tertarik aku didalam pelukan addam,aku kaku addam suka,lalu kucupan singgah dibibirku lalu jatuh ke leher jinjangku,sungguh aku terpana.



aku merelakan apa yang addam lakukan kerana hubungan kami sah,ketika leka dibelai,aku & addam terpaku kerana pintu dibuka dengan agak kuat dan aku terkejut dari belaian addam,



ibu ayah pura-pura tidak nampak apa yang aku & addam lakukan,ketika itu jantungku berderau laju memikirkan apa yang berlaku tadi,



'ayah ibu,mak shifah okey? dia tak datang sini ker?



'dia tak nak kacau kamu berdua,katanya,


addam betul ke kamu nak balik kl lagi 2 hari,tanya ayah pada addam .

kamu berdua bulan madu dalam bilik je ke nur?sindir ibu kepadaku.
dengan muka merona merah,addam senggih kepadaku,'ayah ibu suka buat nur malu depan abang addam kan.
addam,kamu kena tahu yang nur ni kuat sentapnya tu,”acah ayah kepada addam,addam tersenyum panjang.aku terus masuk ke bilik.
addam,pergi pujuk nur tu,tak pasal-pasal tidur luar kamu nanti.'ayah dapat meneka mood aku sedari tadi selepas terkejut dengan kepulangan ayah ibu.
aku,duduk mengadap cermin,malu aku ayah ibu perhatikan aku dicumbu addam depan mereka,addam buat tak mengerti.

sayang,apa yang awak sentapkan ni,?ayah ibu oke lah,awak ni jangan nak merajuk tak tentu pasal,tak kesian ke kat saya yang penat hari ni melayan tetamu?luah addam manja.

abang,nur segan dengan mereka,kita tak patut bercium kat luar tadi,kalau dalam bilik tak pela kan.
kita dalam bilik la ni sayang,awak nak apa lagi?saya tunggu awak baring je ni tau,takut aku mendengar pemintaan addam,
apa yang abang cakap ni,?ungkap aku.
'nur,sekarang ni dah jadi milik abang yang mutlak ye,
abang bole minta kalau abang nak kan,sekarang abang nak nur urut belakang abang yang sakit ni sayang,’pinta addam yang nampak letih.
dalam keadaan malam yang sunyi,addam bertanya kepadaku,'berapa kali nur jatuh cinta ,sebelum kahwin dengan abang?
fikiran aku lantas teringatkan amar,tapi ungkapanku kepada addam hanya addam seorang je yang bertahta dihati aku.

addam merasa bangga,aku merasakan addam lebih sempurna dari amar anak orang kaya,membeli perempuan dengan cinta.

Abang,bila kita nak buka hadiah yang banyak nih? Ucapku
Kita buka kat kl je la sayang,tak larat abang nak buka hadiah yang banyak ni.boleh eh sayang.’pinta addam sekali lagi.
addam menyapa aku,'sayang,awak ni boleh tahan suka mengelamun ye,;ishh,mana ada,pandai jela abang ni kan.

Abang tanya tak jawabkan.sergah addam kepadaku.

Yela,kita buka hadiah ni semua kat kl,nur dengarlah abang.

malam pertama kami adalah malam yang hambar apabila addam mengatakan dia penat,dan aku tidur sambil dipeluk addam erat,

terdengar sayup azan subuh dilaungkan,aku terjaga dari lena,addam masih memeluk erat tubuhku,bagai tidak mahu melepaskan pelukan lalu aku mencium dahi addam mengejutnya untuk solat subuh dengan ku.'sayang,selamat pagi,i love you baby.'luah addam kepadaku sambil mengucup bibirku.

setelah usai solat aku pergi ke dapur menjerang air & membuat sarapan pagi untuk sarapan keluarga.addam keluar untuk membeli surat khabar,ayah dn ibu pagi-pagi lagi sudah tinggalkan kami berdua dan pergi ke rumah mak shifah.tak tahulah apa yang ingin dibuat dirumah mak shifah tu lagi,

addam pulang sambil menjinjit beg plastik berisi sayur dan ikan,abang,nak nur masak ye,masak sedap-sedap tau.
aku mengangguk tanda faham.abang,jom sarapan dulu,nur buat behon goreng.kita makan dulu ye.
baiklah,abang nak rasa masakan nur ni sedap tak ke tak?emmm,boleh tahanlah,pandai isteri abang masak ye,
aku tersenyum manja,mestilah pandai masak,kalau tak abang cari lain kan.ahahhaha.

4bulan selapas berpindah ke kl

sayang,kenapa muka awak pucat sangat ni?addam,bimbang dengan perubahan muka aku,
tak ada apa-apa abang,nur oke lah.tapi nur................ belum habis ayat aku,aku muntah dengan teruk,aku tidak dapat menghidu bau wangian suamiku yang meloyakan tekak aku.

addam,terus mendapatkan aku yang sudah lembik di sinki bilik.
'sayang,awak tak sihat ni,kita check dokter dulu,tapi abang rasa macam nak jadi papa lah,'addam dapat teka aku kini hamil.jom lah sayang,tak sabar nak tahu berapa bulan baby i ni.

'abang,dah tahu nur,mengandung?tak payah buat check up lah eh.nur malas jumpa dokter lah abang,please.....'rayu aku kepada addam.

'mana boleh sayang,kita check juga nak tahu kesihatan u macam mana nanti,please darling abang ni,jangan degil sangat eh.kita pergi sekejap.

oke sayang,i follow u.'ungkapku sambil tergelak.
setelah buat ujian,aku disahkan hamil 10minggu,aku begitu bersyukur,begitu juga dengan addam yang teruja wajahnya.

kini diawal permulaan aku,dijaga rapi oleh addam,aku amat terharu dengan layanan addam terhadap aku dan baby kami.
aku menitiskan airmata kesyukuran dengan nikmat rumahtangga yang bahgia aku bersama addam kini.



baby

tepat pukul 6.45pagi hari jumaat,aku selamat melahirkan baby girl,yang addam letakkan nama hawa saffiyah bt addam jebat.selepas mengazankan hawa,addam memberikan hawa kepadaku sambil mengucup dahiku & dan mengucapkan syukur kerana aku & hawa selamat.

aku kekok untuk menyusukan hawa,kerana addam sering memerhatikan aku,'awak jangan malu dengan saya,saya dah selalu dapat,'mulalah tu merepek awak ni,cebik aku kepada addam.

hawa dengan saya tak banyak beza nur,dia dapat susu tapi saya dapat lebih dari susu hahahha.'awak ni macam budak-budak la sayang,saya tahu,awak mesti rindu nak dapatkan saya,sebab dekat 9bulan awak tahan nafsukan..aku tergelak sambil terus menyusukan hawa.

sayang dah pandai kenakan abang balik ye,ungkap addam.
mana mungkin saya tak tahan,awak mengandung pun saya tergoda tau sayang,tapi kena tahan sikit sayang,karang tetiba dapat twins plak,susah nak tidur malam nanti susah nak dapatkan awak.'seloroh addam dengan gelak yang tak tertahan.
ni pun makan masa dekat 3 bulan nak bagi pulih keadaan saya,awak sanggup tunggu tak sayang?selorohku.
ishh,awak ni takkan berkira dengan saya sampai 3 bulankan.esok lusa boleh dapat tak?mesti boleh sebab awakkan kena ikut perintah suami,addam ingin mengoda dengan kata-katanya.
saya,kena kuat,kalau tak,tak sampai setahun hawa dapat adik lagi ni kang,macam mana? hahha

addam,menyepi...betul jugak kan.,disusuli dengan gelak tawa.

hawa saffiyah

hawa kini sudah pandai bertatih,usia menjangkau setahun masakan tidak, hawa menjadi penguat hubungan aku dan addam selama ini,addam semakin rajin balik kerja waktu lunch untuk melihat hawa yang semakin membesar dan cerdik bercakap walaupun tidak paham pada tuturnya.

hawa saffiyah, yang tidak banyak ragam,comel & disayangi oleh atuk & juga nenek-neneknya.hawa adalah kekuatanaku untuk terus bahgia bersama addam.

Insyaallah.

amar ashraff

amar?? memori aku pada amar tiba-tiba kembali,walaupun aku dengan amar hanya ada cinta tidak kesampaian,tapi kerana amar adalah cinta yang pernah terberi,amar kini didepan mataku.dengan wajah yang agak selekeh berbanding dulu.
Amar berseorangan bukan dengan gadis dulu,

'hi,nur?nur amelina balkish.

jumpa kita lagikan setelah nur,tinggalkan amar sepi,mencari nur bagai nak gila dibuatnya.kemana nur,menghilang?amar cuba cari nur tapi tak jumpa.lagipun rumah nur pun amar tak tahu.

nur sihat ?

aku kaku.

'hi,amar,nur sihat.
amar?sihat?
amar,sihat nur.
nur semakin cantik berseri,nur buat apa kat kl ni?
anak sapa nur bawa nih?
amar,ni anak nur.hawa saffiyah.
nur tinggal dengan suami nur,dia keja dekat bangsar,nur bawa hawa jalan-jalan sebab suami nur keja.

apa?amar nyata terkejut dengan perkhawinanku.

nur dah khawin?kenapa amar tak tahu?ada sesalan dimuka amar,amar doakan semoga nur bahgia tolong maafkan amar,amar tahu amar banyak buat silap & salah dengan nur selama kita bercinta dulu mungkin jodoh kita tak ada kan nur.

yelah,nur pun sama,maafkan kalau nur ada tersalah dengan amar,selepas nur tahu amar,ada perempuan lain,ayah & ibu nur mengaturkan majlis perkhawinan untuk nur dengan addam.

okelah amar, nur minta diri dulu nak beli barang kejap,next time kalau ada masa kita jumpa ye.assalamualaikum...

oke,waalaikumsalam nur.sambil menghulurkan duit not rm 50 kepada hawa.
Say,thank to uncle hawa,suruh nur pada hawa.

Thank uncle amar’ajuk nur untuk hawa.

Tersenyum amar dengan keletah hawa dan mamanya’dibenak amar,kalaulah nur menjadi milik aku,pasti aku sudah bergelar papa.tapi disebabkan sikap sambil lewa aku,merana sepanjang hayat.

Dan masing-masing berlalu pergi,dengan nokhtah tersembunyi.
-Amar ashraff-menghidap hiv positif disebabkan suka berhubungan kelamin dengan ramai wanita.
-Nur amelina balkish-disahkan hamil anak ke 2,dan dijangkakan kembar.
-Addam jebat-kini sudah menjadi ahli koprat yang berjaya.
-Rasul iman-peguam syariah
-Mak cik shifah-baru pulang menunaikan haji
-Ayah (sulaiman)& ibu(khatijah) –mereka kini tinggal dengan nur & addam

Tiada ulasan: